
1 

 

 

 

U.S. TV Coverage of Post-Communist Countries: Politics and Virtual Reality 

 

 

Ivan Katchanovski, Ph.D. 

 
Visiting Assistant Professor 

Department of Politics 

SUNY Potsdam 

Potsdam, NY, 13676, USA 

Tel. (315) 267-2563 

katchaig@potsdam.edu 

 

 

 

 

 

 

Paper prepared for presentation at the Annual Conference of the Canadian Political  

Science Association, Carleton University, Ottawa, Canada, May 27-29, 2009  

 

 

 

 

Words: 6,836 

mailto:katchaig@potsdam.edu


2 

 

 

Abstract 

This paper analyzes the coverage of post-communist countries, particularly their politics, by 

major television networks in the United States. The question is whether there are significant 

differences in representation of East Central European and post-Soviet countries on U.S. 

television. The related question is whether political factors, such as relations with the United 

States and national phobias, affect the television coverage of various East Central European and 

post-Soviet countries. This study uses quantitative and content analyses of transcripts of news 

programs from the most watched U.S. TV networks: ABC, CBS, and NBC in 2004-2008. A 

keyword search of transcripts in the Lexis-Nexis database is employed to identify specific 

programs and news stories that focused on these post-Communist countries. The analysis shows 

significant differences in quantity, content, and quality of American television coverage of East 

Central European and post-Soviet countries. Such political events as the war between Georgia 

and Russia over South Ossetia, major terrorist acts in Russia, the poisoning of Alexander 

Litvinenko (a former Russian secret service employee) in London, the poisoning of Viktor 

Yushchenko (the future president of Ukraine), the “Orange Revolution” in Ukraine, and the 

deployment of the US missile system in Poland and the Czech Republic, were among top stories 

dealing with the post-communist countries. The study presents results of the analysis concerning 

the effect of such political factors as relations of countries with the United States and national 

phobias on U.S. TV coverage of East Central European and post-Soviet countries. 

 

                                                           



3 

 

 

Research Questions and Hypotheses 

              This study analyzes the coverage of post-communist countries, specifically their 

politics, by main television networks in the United States. It compares the extent and the content 

of reporting about major post-communist states, such as Russia, Ukraine, Poland, Bulgaria, 

Hungary, Belarus, and Kazakhstan. The research question is whether there are significant 

differences in the extent and quality of coverage of former communist states on main television 

news programs in the United States. The related question is whether political factors, such as 

relations with the United States and national phobias, affect the American television coverage of 

these countries.  

              The analysis of the coverage of post-communist nations by US TV networks is 

important not only from a perspective of political communications but also from a perspective of 

comparative politics and foreign policy. International images of their country, in particular, in 

Western mass media, became an important political concern in many post-communist states. 

Previous studies show that television coverage affects American public attitudes and US foreign 

policy agenda towards other countries (Norris, 2000; Semetko, Brzinski, Weaver and Willnat, 

1992; Wanta, Golan, and Lee, 2004).  

              In addition, a growing number of politicians and journalists from post-communist 

nations, specifically, from Russia and Poland, raise the question of political biases in coverage of 

these countries by mass communications media in the United States. For example, inoSMI.ru 

website, established by the state-owned Russian Information Agency “Novosti,” specializes in 

publishing online translations of a large number of stories from major Western newspapers and 

magazines, including such leading US papers as the Washington Post and the New York Times, 

concerning Russia. Most of them present a negative image of this nation. To counterweight 

perceived anti-Russian bias in Western, in particular, American mass media, the Russian 

government launched in 2005 Russia Today, a television news channel, which broadcasts in 

English to foreign audiences. However, there are few academic studies of this issue.         

                This is one of the first academic studies that examine the reporting on post-communist 

countries by American TV networks from a comparative perspective. Most of previous studies 

focused on representation of a single country, such as Russia, Poland, Ukraine, and Romania, in 

Western mass media (Golan and Wanta, 2003; Hickman and Trapp, 1998; Media Tenor, 2004, 

2007; Norris, 1995; Russia, 2007; Semetko, Brzinski, Weaver and Willnat, 1992). Many studies 

examined coverage of these states only in major print media sources in the US and other Western 

countries. (See Bohush, 2009; Hickman and Trapp, 1998). However, US television networks 

reach much greater audience compared to newspapers and magazines, and television is the main 

source of the news for Americans (Norris, 2000, Pew, 2008).  

              A content analysis in previous studies showed that Russia received much greater 

coverage in US media compared to other post-communist nations. For example, in a sample of 

evening news programs of ABC, CBS, and NBC in 1988-1992, 17.3% of all foreign news stories 

were devoted to the Soviet Union or Russia, compared to 2.3% of stories devoted to Poland, 

2.0% to Czechoslovakia and 1.2% to Yugoslavia (Hess, 1996, p. 32). Similarly, an analysis of 

news broadcasts of ABC, CBS, NBC, and CNN during nine and a half months in 1998 showed 

that Russia was subject of 342 news stories, compared to 64 stories that involved Bosnia, 18 the 

Baltic States,  and 12 Poland. (Wanta, Golan, and Lee, 2004, p. 371).  

                In both these studies conducted in the 1990s, Russia or the Soviet Union before its 

break-up in 1991 was the most covered foreign country in the world by the main US TV 



4 

 

networks.  However, prominence of Russia in the US media declined significantly since 9/11 

because of the shifting focus towards coverage of the Middle Easter countries, such as Iraq and 

Afghanistan. A content analysis of evening news programs by three main US TV networks 

(ABC, CBS, and NBC) and two magazines (Time and Newsweek) between July 2003 and July 

2004 showed that Russia dropped to the second dozen of most covered countries. However, 

Russia remained the leader of American media attention among post-communist states. A much 

higher number (116) of news reports dealt with Russia compared to 61 news stories that focused 

on other post-communist countries. Georgia, Bulgaria, and Poland were subject of the greatest 

number of stories among post-Soviet and East Central European countries. (See Media Tenor, 

2004). 

                Some studies argue that US mass media suffers from an anti-Russian bias or even 

Russophobia, which means irrational dislike and fear of Russia and Russians (See, for example, 

Boykewich, 2009; Lieven, 2000a, 2000b).
1
 For instance, much of the coverage of the two wars in 

Chechnya in the US mass media and in Western media in general “has been relentlessly one-

sided and relentlessly anti-Russian” (Lieven, 2000a). It mostly focused on the effects of the 

Russian actions on Chechen civilians and it largely ignored or minimized the role of attacks 

carried out by Islamic fundamentalists, terrorists, and kidnappers in Chechnya in the start of the 

violent conflict in 1994 and its resumption in 1999. (See Lieven, 2000a, 2000b). 

            A content analysis of the New York Times, selected television news programs of ABC 

CNN, CSPAN, and CBN, and two radio talk shows in 1995 found that coverage of Russia and 

Boris Yeltsin, the Russian president at the time, focused on the war in Chechnya and it was very 

negative (Pew, 1995). This study concluded the following:   

 

Most of the stories with a perceptible tone were negative about Russia as a nation 

and overwhelmingly negative toward its current leadership, specifically including 

president Boris Yeltsin. The coverage was also negative in outlook for the current 

regime and for the current political system there. About the only policy issue 

regarding Russia on which the coverage was positive was the attitude toward U.S. 

involvement in that country. (Pew, 1995, p. 13) 

 

 

              Similarly, a study of evening news programs of ABC, CBS, and NBC from 2002 till the 

middle of 2004 reported that coverage of Russia was overwhelmingly negative, in particular, on 

issues which received greatest media attention, such as the conflict in Chechnya, terrorism, and 

the Olympic Games (See Russia, 2004). A content analysis of evening news programs of ABC, 

CBS, and NBC and Time and Newsweek magazines between July 2003 and July 2004 showed 

that coverage of Russia, Bulgaria, and Romania was more negative than coverage of Georgia, the 

Czech Republic, Poland, and Bosnia. However, with the exception of Russia, the number of 

stories dealing with the other post-communist nations was too small to make this analysis 

reliable. For example, it included 2 stories concerning the Czech Republic, 3 Romania, and 6 

Bulgaria. (Media Tenor, 2004). In contrast, another study found that coverage of both Russia and 

Poland by ABC, CBS, NBC, and CNN in 1998 was neutral, and not much different from 

coverage of such countries as Germany, Canada, and Italy (Wanta, Golan, and Lee, 2004, p. 

373).  However, the coding of most stories dealing with reporting about such US adversaries as 

Cuba, Iran, and North Korea as neutral towards these countries raises questions about validity of 

the coding in this study.   



5 

 

                Some academic studies indicate that US mass media frequently equated Russia with 

the Soviet Union, and this misrepresentation extended to a certain extent to post-Soviet states. 

For example, American mass media often referred to members of organize crime from post-

Soviet countries as „Russian mafia‟ even though academic studies revealed that most criminals 

among immigrants from the Soviet Union in the United States were not ethnically Russian, and 

they were not organized formally and hierarchically like the Italian mafia. Similarly, organized 

crime networks in Russia include a large proportion of ethnic minorities, primarily Chechens, 

and people from countries of the Caucasus region, in particular, Georgia. (See Finckenauer and 

Waring, 1998). 

                A few previous studies of representation of Ukraine by mass media of Western 

countries were conducted by commercial firms, primarily, for the Ukrainian government. These 

reports found that Ukraine is mostly associated in Western mass media with “the Orange 

Revolution,” political instability, the Chernobyl (Chornobyl) nuclear disaster, and contentious 

relations with Russia. However, full results of these studies were not made public. (See Bohush, 

2009). 

               The first hypothesis tested in this paper is that US allies among post-communist 

countries are likely to receive much better coverage compared to US adversaries and non-allies 

not only in the areas of relations between these countries and the United States but also on other 

issues, including non-political. The television coverage of American allies is expected to be 

biased positively. Previous studies show that because of strong moralistic elements of American 

political culture allies of the United States are often idealized and represented as embodiment of 

„good,‟ while adversaries of the US are presented as „evil.‟ For example, Joseph (Iosif) Stalin 

was turned into “uncle Joe” when the Soviet Union and the United States were allies during 

World War Two, and his totalitarian rule and mass political repression were largely overlooked 

in the US, including American mass media, until the start of the Cold War changed the 

representation of Stalin and the Soviet Union into the opposite direction (See Lipset, 1996, p. 

66). Similarly, Afghan and Arab „mujahedeen‟ were often represented in US mass media as 

„freedom fighters‟ during their US-backed war in Afghanistan against the Soviet Union in spite 

of their illiberal Islamist ideology that was reflected in their name derived from „jihad.‟ Lipset 

(1996, p. 66) puts this as follows:  

 

The United States does not ally itself with Satan. If circumstances oblige it to 

cooperate with evil regimes, they are converted into agents of virtue... Americans 

feel the need to turn the bad guys on their side into good guys. 

 

             The second hypothesis is that coverage of Russia by US TV networks is biased 

negatively. This study expects to find a skewed pattern of coverage of this country that was 

reported in most of previous studies and a negative bias against Russia. The third hypothesis is 

that other post-Soviet countries, such as Ukraine, Kazakhstan, Georgia, and Belarus, are also 

likely to be affected by the anti-Russian bias in their coverage since they still are associated with 

Russia to a significant extent, in particular because these post-Soviet states, which became 

independent in 1991, receive disproportionally low amount of reporting on the US television, in 

contrast to Russia and East Central European countries.  

                 Because of such positive and negative biases, the representation of post-communist 

countries, in particular, their politics, by US television is likely to be distorted to a significant 



6 

 

extent. However, such virtual reality is likely to have real consequences, for instance, in terms of 

public opinion concerning post-communist nations and US foreign policy towards these states.   

  

Data and Methodology 

               This study uses quantitative analysis and content analysis of news programs from the 

most watched U.S. TV networks: ABC, CBS, and NBC from 2004-2008. The following news 

programs are examined: World News, Nightline, and 20/20 on ABC; CBS Evening News, CBS 

Sunday Night News, 48 Hours, 60 Minutes, and 60 Minutes II on CBS; and NBC Nightly News 

and Dateline on NBC. These are main evening news programs from the leading US TV 

networks.   

              A keyword search of full-text of television transcripts in the Lexis-Nexis database is 

employed to identify specific broadcasts and news stories that focused on major post-communist 

countries, such as Russia, Ukraine, Poland, Bulgaria, Hungary, Belarus, and Kazakhstan, and 

people from these countries. For example, reports that are found with help of the keywords 

„Ukraine,‟ „Ukrainian‟ and „Ukrainians‟ are classified as dealing with Ukraine. Because Georgia 

has the same name as the US state of Georgia, the search was limited to stories classified in the 

Lexis-Nexis database as pertaining to post-Soviet Republic of Georgia. A similar search 

procedure is used to deal with coincidences of names „Poles‟ and „Polish‟ with other terms that 

are not related to Poland. Only stories that devote 50 or more words to a particular post- 
communist country or people from this country are included in the analysis.               

                The study identified almost 1100 whole television news reports or segments, which 

dealt with Russia, Ukraine, Poland, the Czech Republic, Bulgaria, Hungary, Georgia, Belarus, 

and Kazakhstan, and which were shown on World News, Nightline, and 20/20 on ABC, CBS 

Evening News, CBS Sunday Night News, 60 Minutes, 60 Minutes II, and 48 Hours on CBS, and 

NBC Nightly News and Dateline on NBC between January 1st, 2004 and December 31st, 2008. 

The total number of words in transcripts of these reports is about 550 thousand.  

               A quantitative analysis involves a comparison of the number, the word count, and the 

main subject of all news stories dealing with specific countries, in particular, news stories 

devoted to politics of these countries. A qualitative analysis undertakes an examination of the 

news stories concerning post-communist countries in terms of their reliability and positive, 

neutral, or negative context. Stories and major subjects of coverage are coded depending on 

whether they present a positive or a negative image of a post-communist nation from the 

perspective of the United States. Reports or subjects that present both positive and negative sides 

or are neutral are coded as mixed. The study uses comparisons among different countries to 

analyze the role of political factors, such as their relations with the United States and national 

phobias, on the quantity and quality of their coverage by the US TV networks. 

 

Comparative Analysis of U.S. TV Coverage of Post-Communist Countries 

            The analysis of transcripts of television news programs on ABC, CBC, and NBC from 

2004 to 2008 shows that Russia received disproportionate coverage, compared to other post-

Soviet countries. The number of stories dealing with Russia and Russians (733) was about 10 

times higher compared to Ukraine, 81 times higher compared to Kazakhstan, and 147 times 

higher compared to Belarus. The length of coverage measured by the number of words in 

transcripts of television news programs shows a similar pattern of disparity (Table 1). The 

relatively large number of stories dealing with Georgia (81) is mostly due to the war between 



7 

 

Russia and Georgia in August of 2008. Coverage of this conflict accounted for 75% of all reports 

concerning Georgia in 2004-2008. (See Table 1, 2, and 3). 

[Table 1, 2 and 3 about here] 

               With the exception of Georgia, post-Soviet nations received much less television 

coverage than their East Central European counterparts. For example, Ukraine lagged 

significantly behind Poland on both measures of coverage. Similarly, the number of television 

reports and the length of the stories concerning Kazakhstan and Belarus were far behind 

compared to Hungary, Bulgaria, and the Czech Republic. (See Table 1). 

                 Poland, Bulgaria, Hungary, and the Czech Republic, American allies and members of 

NATO, received largely positive coverage. (See Table 4). For example, main topics of television 

reporting concerning Poland included overwhelmingly positive reports about Pope John Paul II, 

whose Polish descent and ties to Poland were emphasized, and about Polish Catholicism. Reports 

about the US missile system in Poland and the Czech Republic focused on potential benefits of 

this system to the US defense against Iranian or North Korean missile strikes. These reports 

largely dismissed arguments voiced by Russia that this missile system would undermine Russian 

defense, and they minimized opposition in Poland and the Czech Republic against the missile 

system which would make these countries potential targets of Russian retaliatory measures. The 

TV coverage of Bulgaria was dominated by positive stories about a Bulgarian immigrant artist in 

the US and Bulgarian troops and hostages in Iraq. Similarly, positive reports about Hungarian 

immigrants or people of Hungarian descent, such as French President Nicolas Sarkozy were the 

main topic of reporting that concerned Hungary. (Table 4).  

[Table 4 about here] 

                Georgia, a post-Soviet state that adopted pro-Western and pro-American foreign 

policy, hosted US troops, and applied for NATO membership, also received mostly positive 

coverage, which almost entirely focused on the war with Russia in August of 2008 (Table 3). 

Georgia was primarily presented as a small democratic country, which suffered an invasion of 

Russia. Many reports argued that Russia wanted to incorporate South Ossetia and Abkhazia, 

which were described as parts of Georgia under international law, establish its control over entire 

Georgia, and punish this post-Soviet country for its pro-Western orientation. The coverage 

included several interviews with Mikheil Saakashvili, the president of Georgia, who, in addition, 

accused Russia of unprovoked aggression against his country without providing credible 

evidence to back his claims, and interviews with other Georgians. In contrast, interviews which 

represented Russian and South Ossetian sides of the conflict were almost entirely absent. 

Television news programs on three leading US networks either omitted entirely or minimized 

evidence that Georgia launched an unprovoked large-scale attack shortly before midnight of 

August 7, 2008 against pro-Russian region of South Ossetia, which was a de-facto independent 

state since the beginning of the 1990s, and against Russian peacekeeping forces, which were 

stationed there.
2
 Indiscriminate use of force by the Georgian army during its attack against 

capital city of South Ossetia that resulted in hundreds of civilians killed and could constitute a 

war crime was either ignored in news reports or conflated with the Russian attack and Georgian 

civilian casualties. For example, ABC World News Saturday reported on August 9, 2008 that” 

hundreds, possibly thousands, of civilians killed, apartment buildings and military bases 

destroyed, as Russian bombers and missiles pound Georgia, a US ally.”  

                 Similarly, news reports during the war with Russia and a visit by US President of 

Bush to Georgia in 2005 presented Georgia as a democratic country, while ignoring authoritarian 

actions of Georgian President Saakashvili, for example, his violent dispersal of opposition 



8 

 

protests, control over main television channels, and arrests of a number of opposition leaders. 

However, an assassination attempt against President Bush during his visit to Georgia also 

received significant coverage. Five percent of stories, which amounted to 10% of the length of 

the total coverage, discussed security of nuclear and radioactive materials in Georgia which were 

presented as potential threat to the US if they were in hands of terrorist organizations, such as Al 

Qaeda. (See Table 3).      

              Ukraine is another post-Soviet state which pursued pro-Western, pro-American foreign 

policy orientation and applied for NATO membership with US backing after “the Orange 

Revolution” in the end of 2004. However, the coverage of Ukraine was much less positive than 

the coverage of Poland, Bulgaria, Hungary and the Czech Republic. The leading news topic 

focused the 2004 presidential elections and mass actions of protests against falsification of the 

election results. The coverage contained positive representation of Viktor Yushchenko, his pro-

Western orientation and Orange forces that supported him. However, many reports also 

discussed the falsification of the 2004 presidential election results by the government and a 

potential for escalation of the conflict in Ukraine because of support of Viktor Yanukovych by 

pro-Russian forces in Ukraine and by the Russian government. Some reports described the 

victory of the Orange forces as the democratic Orange Revolution even though Orange leaders, 

including President Yushchenko, either resorted to or contemplated various undemocratic actions 

in order to keep their power after their victory in the repeat second round of the 2004 elections, 

and they did not pursue revolutionary changes in Ukraine in spite of their rhetoric. (See 

Katchanovski, 2008). 

                A poisoning of Viktor Yushchenko during the 2004 presidential campaign received 

significant and similarly mixed coverage on the US television. News programs typically 

presented Yushchenko‟s opponents in the Ukrainian government and the Russian government as 

main suspects in his poisoning because they were characterized as likely benefactors from the 

physical elimination of the pro-Western presidential candidate. Other possible versions, which 

involved allies of Viktor Yushchenko or oligarchs, were completely ignored even though he later 

publicly named one of his former allies as being involved in his poisoning (See Katchanovski, 

2008, p. 361). Similarly, dioxin was described as an extremely lethal poison that was intended to 

kill Viktor Yushchenko, even though his poisoning and apparently similar poisoning of two 

Austrian women did not result in lethal outcomes.   

              Television programs devoted a significant portion of their coverage to negative effects 

of the Chernobyl (Chornobyl) nuclear disaster in Ukraine in 1986. They often overstated the 

health effects of the disaster, for example, by linking individual illnesses to the accident and 

omitting scientific estimates of the Chernobyl death toll in favor of extreme estimates. Positive 

coverage of Ukraine was mostly confined to news reports about Ukrainian sportsmen, in 

particular, Klichko (Klitschko) brothers. (See Table 3).             

               Even though Kazakhstan maintained friendly relations with the US without being a 

formal US ally, television coverage of this post-Soviet country was largely negative towards this 

nation. The large majority of stories (67%) that constituted 79% of the total length of the US 

television news programs concerning Kazakhstan from 2004 to 2008 were devoted to a fictional 

Hollywood movie called Borat: Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious 

Nation of Kazakhstan and Borat, a fictional Kazakh television journalist played by a British 

comedian. The news programs broadcast stories involving this fictional Kazakh reporter and 

clips from this movie that presented extremely negative, biased, and factually incorrect virtual 



9 

 

image of Kazakhstan. However, there were only 9 stories equal or exceeding 50 words 

concerning one of the largest post-Soviet countries. (Table 3). 

                 The coverage of Russia, which was neither an ally nor an adversary of the United 

States, was mostly negative. Major topics concerning Russia included relations between the US 

and Russia (almost 20% of all stories and almost 10% of the total length of broadcasts) and the 

poisoning of Alexander Litvinenko in the United Kingdom (7% stories and 10% of the word 

count). (See Table 2). Most TV reports dealing with US-Russian relations focused on tensions 

between two countries on such issues as the US missile system in Poland and the Czech 

Republic, the Iran nuclear program, the Iraq war, and sanctions against North Korea, while 

mostly ignoring cooperation on such issues as the war in Afghanistan and international terrorism. 

Russian foreign policy was frequently distorted as striving to start the new Cold War with the 

United States, allying itself with Iran, and bent on restoration of the Soviet Union by military 

force. In contrast, Russian unwillingness to create a full-scale union with Belarus or pursue 

incorporation of northern regions of Kazakhstan populated by ethnic Russians was ignored in the 

television coverage.    

               Extensive television coverage of the poisoning of Alexander Litvinenko in London in 

the end of 2006 was generally negative and biased against Russia. A leading version discussed 

during various news programs implicated the Russian security services in his killing because of 

his criticism of Vladimir Putin policies and his knowledge of state secrets, such as alleged 

involvement of the Federal Security Service (FSB) in a series of apartment explosions in Russia 

which, according to Litvinenko, helped Putin to start the second war in Chechnya and win the 

presidential elections. In contrast, other similar claims made by Alexander Litvinenko without 

offering much evidence, such as his claims, which lacked credibility, about involvement of 

Russian security services in terrorist attacks on September 11, 2001 in the United States, London 

bombings on July 7, 2005 in the United Kingdom, terrorist attacks in a Moscow theater in 2002, 

and a Beslan school in North Ossetia in Russia in 2004, were ignored in television broadcasts. 

Litvinenko was frequently misrepresented as a former Russian spy even though he was a former 

officer of the anti-organized crime department of the FSB in Russia and military 

counterintelligence in the Soviet Union. In addition to largely undisclosed information by British 

officials, the use of radioactive polonium to poison Litvinenko was emphasized as key piece of 

evidence of the involvement of the Russian security services even though the same networks 

broadcast a large number of news reports concerning lack of security of nuclear and radioactive 

materials in Russia (See Table 2). Expensive polonium, was explained variously as a difficult to 

detect poison or as a deliberate signal by the Russian government to silence Putin opponents 

among Russian immigrants. However, polonium was identified and traced by British 

investigators because of its radioactivity. Similarly, the discovery of this radioactive esoteric 

material helped to make the Litvinenko poisoning into the number one topic of television 

coverage of Russia in the United States in terms of its length over the five-year period from 2004 

till 2008 (See Table 2). Similarly to the coverage of the Yushchenko poisoning, alternative 

versions, such as possible involvement of oligarchs do discredit Putin or criminal motives, were 

largely ignored in the television coverage of the Litvinenko poisoning.  

                Terrorism was the second biggest news topic concerning Russia in terms of the number 

of stories and the third in terms of the number of words (See Table 2). The main focus of the 

television coverage was a takeover of the Beslan school by Islamic terrorists in 2004. Many of 

the terrorist-related reports included largely positive elements. For example, they focused on 

children who were taken hostage during the Beslan attack but survived. But the coverage also 



10 

 

featured negative aspects, such as a discussion of Russian government failures to prevent 

terrorist attacks and avoid deaths of several hundred hostages in the school in Beslan. 

Furthermore, a long interview with Shamil Basayev, a Chechen Islamist rebel leader, who was 

responsible for many terrorist attacks, including the Beslan attack, was shown on ABC Nightline 

on July 28, 2005 in spite of Russian government protests.  

              The next topic in terms of the length of the television coverage (8.5%) dealt with 

immigrants from Russia or their descendants who were either involved or suspected to be 

involved in various crimes. However, the analysis shows that most people who were specifically 

identified in these television reports as the Russian criminals or suspects were in fact not 

ethnically Russian. Similarly, the extensive reports concerning an assassination of Paul 

Klebnikov, a leading American journalist of Russian descent, dismissed evidence which pointed 

to the involvement of a powerful Chechen criminal gang in favor of speculation about  

involvement of corrupt Russian businessmen and government officials. Besides reports about 

computers hackers, this assassination was the main focus of the reporting concerning crime in 

Russia.  

               In addition to the negative coverage of the Russian actions in the war with Georgia, 

other major political news topics included mostly mixed and negative reports about Vladimir 

Putin and lack of democracy in Russia (See Table 2). The television coverage emphasized that 

the reelection of Putin as the president of Russia, the election of his hand-picked successor, 

dispersal of opposition actions of protest, detention of Garry Kasparov, the government control 

over mass media, and killings of journalists failed to meet democratic criteria. This coverage 

stood in sharp contrast with the coverage of Georgia as a democratic country even though both 

Russia and Georgia had similar semi-democratic political systems and they both experienced a 

drift towards greater authoritarianism. Similarly, the reports on the conflict in Chechnya were 

negative towards Russia, in particular concerning its ability to win this war, in contrast to the 

positive bias in the coverage of the Georgian war in South Ossetia. 

              Positive stories related to Russia were much less prevalent than negative and mixed 

reports. The positive coverage was mostly confined to non-political topics, such as descendants 

of immigrants from Russia, Sergey Brin, who was identified as a Russian-born co-founder of 

Google, Russian artists and sportsmen, and growing popularity of vodka, acknowledged 

specifically as a Russian invention, in the US. (Table 2). 

               More than 3% of stories that comprised more than 2% of the overall length of the 

television reports by major news programs of ABC, CBS, and NBC in 2004-2008 explicitly 

identified the Soviet Union as Russia or associated Russia or Russians with the Soviet Union.
3
 

For example, they incorrectly stated that Russia lost 27 million people during World War Two 

even though this number historically referred to the number of casualties in the whole Soviet 

Union. Similarly, some reports incorrectly referred to the Soviet troops in Afghanistan as 

Russian troops.  

                Belarus, a post-Soviet country which had the most adversarial relations with the United 

States, received overwhelmingly negative coverage by major news programs of ABC, CBS, and 

NBC. In addition to reports about child pornography and negative effects of the Chernobyl 

accident by three networks, ABC Nightline on May 18th 2005 in a lengthy broadcast presented 

as a real possibility a Hollywood movie plot, which described Al Qaeda terrorists obtaining 

highly enriched uranium from a reactor in Belarus and building a nuclear bomb. However, the 

number of stories equal or exceeding 50 words concerning Belarus and Belarusians in 2004-2008 

was very small (5).
4
 (Table 3).  



11 

 

Conclusion 

                The analysis of major news programs of ABC, CBS, and NBC in 2004-2008 shows 

significant differences in quantity, the content, and quality of American television coverage of 

the post-communist countries. Such political topics as US-Russia relations, the poisoning of 

Alexander Litvinenko, terrorism in Russia, the “Orange Revolution” in Ukraine, the poisoning of 

Viktor Yushchenko during the 2004 presidential campaign in Ukraine, the war between Russia 

and Georgia over South Ossetia, and the deployment of the US missile system in Poland and the 

Czech Republic, were among top stories dealing with post-communist countries.  

               The analysis produces evidence of systematic positive and negative biases in 

representation of post-communist countries. In particular, the television coverage of such US 

allies among post-communist countries as Poland, Bulgaria, Hungary, the Czech Republic and 

Georgia was much more favorable compared to such US adversaries and non-allies as Belarus, 

Russia, and Kazakhstan.  The coverage of many of the American allies was biased positively. 

For example, the reports about Georgia largely either minimized or omitted evidence that 

Georgia attacked de-facto independent South Ossetia and Russian peacekeepers and that 

indiscriminate force used by the Georgian troops led to significant casualties among civilians in 

South Ossetia. In contrast, there was a negative bias in the representation of Belarus, Russia, and 

Kazakhstan.    

                This study confirmed findings of several previous studies which reported a prevalence 

of negative coverage of Russia. The television coverage of Russia and Russians was dominated 

by negative stories, such as tense relations with the United States, the poisoning of Alexander 

Litvinenko, crime, and undemocratic developments in the Russian politics. Many of the news 

reports were biased against Russia and Russians. For example, they suggested that the Russian 

government was implicated in the Litvinenko poisoning without presenting sufficient evidence 

or examining alternative versions. Similarly, stories about crime tended to misrepresent criminals 

and suspects as Russian immigrants or Russians.   

               With the exception of Georgia, post-Soviet states received much more negative 

coverage than post-communist countries in East Central Europe. For example, the coverage of 

Ukraine was much more negative compared to other countries that are regarded as US allies, in 

particular, Poland, Hungary, Bulgaria, and the Czech Republic. Such preconceptions against 

post-Soviet nations can be attributed to effects of the anti-Russian bias. This study presents some 

evidence that many former Soviet republics continue to be associated with Russia to a certain 

extent. Such post-Soviet states, as Ukraine, Kazakhstan, and Belarus, which became independent 

only in 1991, received disproportionally low coverage on the US television, compared to Russia 

and East Central European countries. For example, the amount of US TV reporting about crime, 

which was attributed to Russians even though it mostly refers to other people from the former 

Soviet Union, significantly exceeded in 2004-2008 the amount of reporting about Ukraine, 

Kazakhstan, and Belarus combined.  

               Because of such positive and negative biases, the representation of post-communist 

countries, in particular, their politics, by US television is distorted to a significant extent. 

Television creates virtual images of post-communist countries that are often idealized or 

demonized because of the effect of such political factors, as relations of these states with the 

United States or phobias against Russia and other post-Soviet states, which are associated with 

Russia. Such virtual television reality is likely to have real repercussions, for example, in the area 

of public attitudes towards post-communist nations and American foreign policy towards these 

states.  



12 

 

 

Table 1. Quantitative dimensions of coverage of post-communist countries in 2004-2008 

 

 Number of Stories/  

Segments 

Length (Thousand Words) 

Russia 733 399.7 

Poland* 126 55.1 

Ukraine 76 35.9 

Georgia* 81 28.3 

Hungary 20 10.1 

Bulgaria 14 8.7 

Czech Republic 19 7.3 

Kazakhstan 9 4.7 

Belarus 5 0.8 

Total 1083 550.6 

Note: Stories or segments less than 50 words are excluded. * The number of stories might be 

underreported somewhat because of search parameters 

 

 

 



13 

 

Table 2. Content of coverage of Russia in 2004-2008, % 

 

Subject Stories/Segments Words Content 

Russia    

Litvinenko poisoning 7.0 10.0 Negative 

US-Russian relations 19.5 9.8 Negative 

Terrorism 11.1 9.7 Mixed 

Criminals/crime by immigrants from Russia and 

their descendants  

1.2 8.5 Negative 

Jewish immigrants and their descendants 1.2 7.4 Mixed 

Adopted children 1.2 6.6 Mixed 

Russian-Georgian war 9.1 5.9 Negative 

Criminals/crime in Russia 2.9 5.2 Negative 

Other Russian immigrants and their descendants 2.6 3.3 Positive 

Mail order brides 0.5 3.1 Mixed 

Security of nuclear/radioactive materials 1.6 3.0 Negative 

Vladimir Putin 4.1 2.9 Mixed 

Space exploration/cosmonauts 5.5 2.4 Mixed 

Soviet Union 3.1 2.4 Mixed 

Elections/protests/media freedom/democracy 4.5 2.2 Negative 

Sergey Brin/Google 0.4 2.0 Positive 

Accidents/disasters 4.4 1.8 Negative 

Arts/Artists 2.0 1.6 Positive 

Religion/priests 0.7 1.6 Mixed 

Other politicians 1.8 1.3 Mixed 

Economy/business/New Russians  2.9 1.3 Mixed 

Sport/Sportsmen 1.6 1.2 Positive 

Sex slave/sex slavery 0.3 1.1 Mixed 

“Orange Revolution” in Ukraine 2.2 1.1 Negative 

Medicine/health care 1.0 1.0 Negative 

Military/weapons 1.8 0.9 Negative 

Vodka 0.3 0.8 Positive 

Boris Yeltsin 1.4 0.7 Mixed 

War in Chechnya 1.5 0.5 Negative 

Other  2.7 1.3 Mixed 

Total, percent 100.0 100.0  

N 733 399,732  

Note: Stories or segments less than 50 words are excluded. 

 



14 

 

 

Table 3. Content of coverage of Ukraine, Georgia and, Kazakhstan, and Belarus in 2004-2008, % 

Subject Stories/Segments Words Content 

Ukraine     

“Orange Revolution” 48.7 39.8 Mixed 

Yushchenko‟s poisoning  13.2 15.9 Mixed 

Ukrainian immigrants 5.3 12.3 Mixed 

Chernobyl (Chornobyl) disaster and its effects 7.9 10.0 Negative 

Sportsmen 2.6 7.0 Positive 

Jewish immigrants 1.3 3.6 Negative 

Adopted children 3.9 2.2 Positive 

Holocaust 1.3 1.9 Mixed 

Weapons trade 2.6 1.1 Negative 

Other accidents/disasters 3.9 0.6 Negative 

Yushchenko‟s visits 2.6 0.3 Positive 

Other 6.6 5.3 Mixed 

Total, percent 100 100  

N 76 35,911  

Georgia     

War with Russia 75.3 77.4 Positive 

Bush visit/assassination attempt 18.5 12.0 Mixed 

Security of nuclear/radioactive materials  4.9 10.2 Negative 

Georgian immigrants  1.2 0.4 Positive 

Total, percent 100 100  

N 81 28,299  

Kazakhstan    

Borat 66.7 78.7 Negative 

Space flights 22.2 10.9 Mixed 

President Nazarbayev 11.1 10.3 Negative 

Total, percent 100 100  

N 9 4,657  

Belarus     

Child pornography 20.0 47.5 Negative 

Chernobyl (Chornobyl) disaster effects 20.0 19.0 Negative 

Political protests 40.0 17.4 Mixed 

Security of nuclear/radioactive materials 20.0 16.1 Negative 

Total, percent 100 100  

N 5 772  

Note: Stories or segments less than 50 words are excluded. 



15 

 

Table 4. Content of coverage of Poland, Bulgaria, the Czech Republic, and Hungary in 2004-

2008, % 

 

Subject Stories/Segments Words Content 

Poland    

Pope John Paul II/Polish Catholicism  52.4 77.1 Positive 

Holocaust/Holocaust remembrance 4.8 3.6 Mixed 

Pope Benedict XVI visit 4.0 3.4 Positive 

US missile system 7.1 3.1 Positive 

Iraq war 8.7 2.7 Positive 

CIA secret prisons 4.8 2.4 Mixed  

Accidents/disasters 4.8 2.2 Negative 

Polish leaders/elections 5.6 1.8 Positive 

Polish immigrants 2.4 1.5 Mixed 

Collaboration with Communist-era secret service 1.6 0.7 Negative 

EU membership 1.6 0.5 Positive 

Other 2.4 1.1 Mixed 

Total, percent 100 100  

N 126 55,069  

Bulgaria    

Bulgarian immigrants 35.7 77.3 Positive 

Iraq war 50.0 16.4 Positive 

Economy 7.1 5.3 Positive 

Pope assassination attempt 7.1 1.0 Negative 

Total, percent 100 100  

N 14 8,650  

Czech Republic     

Holocaust/Holocaust survivors 10.5 34.2 Mixed 

US missile system 26.3 21.9 Positive 

Czech airline 5.3 11.0 Mixed 

Czech immigrants 10.5 9.6 Positive 

John Kerry‟s family  5.3 5.5 Mixed 

EU membership 5.3 5.5 Positive 

Art/Film  5.3 4.1 Positive 

Security of nuclear/radioactive materials  10.5 2.7 Mixed 

Iraq war 5.3 1.4 Positive 

Sport 5.3 1.4 Positive 

Czech weapons  5.3 1.4 Positive  

Other 5.3 1.4 Negative 

Total, percent 100 100  

N 19 7,277  

Hungary     

Hungarian immigrants and their descendants 35.0 44.6 Positive 

Medicine/health care  10.0 41.6 Positive 

Holocaust 20.0 4.7 Negative 



16 

 

Jewish immigrants 15.0 2.6 Mixed 

Opposition protests 10.0 2.0 Mixed 

Accidents/disasters 10.0 2.0 Negative 

Bush visit 5.0 1.0 Positive 

Iraq war 5.0 1.0 Positive 

Hungarian memorabilia 5.0 0.5 Mixed 

Total, percent 100 100  

N 20 10,071  

Note: Stories or segments less than 50 words are excluded. 

 



17 

 

References 

Bohush, Denys (2009). “Imidzh Ukrainy [Image of Ukraine].” Unpublished manuscript.  
Boykewich, Stephen (2009). “Devilish Forces.” Virginia Quarterly Review, 85 (1): 224-231.  

Chivers, C. J. and Ellen Barry (2008). “Georgia Claims on Russia War Called Into Question,” 

New York Times, November 6. 

Finckenauer, James O. and Elin J. Waring (1998). Russian Mafia in America: Immigration, 

Culture, and Crime. Boston: Northeastern University Press.   

Golan, Guy and Wayne Wanta (2003). “International Elections on US Network News: An 

Examination of Factors Affecting Newsworthiness.” International Communication 

Gazette, 65 (1): 25-39.  

Hess, Stephen (1996). International News & Foreign Correspondents. Washington, DC: 

Brookings Institution Press. 

Hickman, John and Jonathan Trapp (1998). “Reporting Romania: A Content Analysis of the 

New York Times Coverage, 1985-1997.” East European Quarterly, 32 (3): 395-409.  

Katchanovski, Ivan (2007). “Politically Correct Incorrectness: Kazakhstan, Russia, and Ukraine 

in Hollywood Films.” Paper presented at the Annual Meeting of the American Political 

Science Association, Chicago, August 30-September, 2. 

Katchanovski, Ivan (2008). “The Orange Evolution? The “Orange Revolution” and Political 

Changes in Ukraine.” Post-Soviet Affairs, 24 (4): 351-382. 

Katchanovski, Ivan and Valentyna Kushnarenko (2007). ““Russians” and Poles in the American 

Mind.” Paper presented at the Annual Meeting of the American Political Science 

Association, Chicago, August 30-September, 2.  

Lieven, Anatol (2000a). “Through a Distorted Lens: Chechnya and the Western Media,” Current 

History, 99 (639): 321-328. 

Lieven, Anatol (2000b). “Against Russophobia.” World Policy Journal, 17 (4), 25-32. 

Lipset, Seymour Martin (1996). American Exceptionalism: A Double-Edged Sword. New York: 

Norton. 

Media Tenor (2004). “Media Content Analysis 01/2002 - 04/2004: The Coverage of Eastern 

European countries in U.S. media,” http://www.mediatenor.com. 

Media Tenor (2007). “Not with tanks but money: Russia divides the German media landscape.” 

Media Tenor Research Report, 157: 78-81. 

Norris, Pippa (2000). A Virtuous Circle: Political Communications in Postindustrial Societies. 

Cambridge: Cambridge University Press. 

Norris, Pippa (1995). “The Restless Searchlight: Network News Framing of the Post Cold-War 

World.” Political Communications, 12 (4): 357-370.  

Pew Research Center for the People & the Press (1995). ”A Content Analysis: International 

News Coverage Fits Public‟s Ameri-Centric Mood,” http://people-

press.org/reports/pdf/19951031.pdf. 

Pew Research Center for the People & the Press (2008). “Internet Overtakes Newspapers as 

News Outlet,” http://people-press.org/reports/pdf/479.pdf. 

“Russia: No problems in “Oil-Dorado?”” (2004). Media Tenor Quarterly Journal, 2: 40-43. 

Semetko, Holli A., Joanne Bay Brzinski, David Weaver, and Lars Willnat (1992). “TV news and 

U.S.  public opinion about foreign countries: the impact of exposure and attention.” 

International Journal of Public Opinion Research, 4 (1): 18-36. 

Tsygankov, Andrei P. (2009). Russophobia: Anti-Russian Lobby and American Foreign Policy. 

New York: Palgrave Macmillan.  



18 

 

Wanta, Wayne, Guy Golan, and Cheolhan Lee (2004). “Agenda setting and international news: 

Media influence on public perceptions of foreign nations.” Journalism and Mass 

Communication Quarterly, 81 (2): 364-377. 

 

 

 

 



19 

 

Notes 

                                                 
1
 See Tsygankov (2009), Katchanovski and Kushnarenko (2007) and Katchanovski (2007) on 

analyses of similar biases in US foreign policy, Hollywood films, and public opinion in the 

United States.     
2
 See, for example, reports by monitors from the Organization for Security and Cooperation in 

Europe, who were stationed in South Ossetia during the start of the war (Chivers and Barry, 

2008).  
3
 The coverage of the Soviet-related stories associated with Russia was mixed.   

4
 Different versions of the name of Belarus and Belarusians were used in the search of television 

transcripts. 


