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CPSA/CAPPA section on Public Administration

K10 - Workshop: Looking at All Sides of Things and Speaking Truth to People in Public Administration

Date: Jun 5 | Time: 10:30am to 12:00pm | Location: SWING 207

Chair/Président/Présidente : Jean-Francois Savard (École nationale d'administration publique)

Discussant/Commentateur/Commentatrice : Brandon Boyd (MacEwan University)

Exploring the Significance of Epistemic Communities in Multi-Level Governance Arrangements: Owen Williams (Swansea University)
Abstract: This study hypotheses that experts (conceptualised using the epistemic communities framework) significantly contribute to the initiation and prevalence of multi-level forms of governance. Furthermore, it is suggested that epistemic communities can enhance policy legitimation within multi-level governance (MLG) systems by encouraging participatory forms of governance and subsidiarity, particularly in cases of divergent policy preferences between two identity groupings. A comparative case study approach, employing a ‘most-similar’ cases model, is utilised to investigate these hypotheses. Extensive semi-structured interviews with a range of key participants, supported by process tracing methods, are conducted and preliminary results from these will be discussed. The case study areas concern recent cultural heritage legislation within the subnational regions of Wales in the United Kingdom and Québec in Canada respectively. This work is intended to contribute to the epistemic communities and MLG literatures by demonstrating a mutually-reinforcing relationship that postulates epistemic communities as a potential evolutionary driver of MLG. This work also intends to extend the former concept into new public policy fields by redefining expertise. Practically, this study hopes to inform contemporary debates on the role and value of experts in public policymaking, especially at the European level. Demonstrating the potential for deeper consequences of expert engagement in the policy process via the establishment and maintenance of governance arrangements would be significant. The possibility that experts may contribute to the greater dispersal of political authority and the widening of participatory opportunities offers powerful normative and political arguments in favour of the vital nature of their role.


Analyse des succès et des échecs de politique des projets d'acquisition des avions de combat au Canada: Philippe Dumas (École nationale d'administration publique)
Abstract: La gestion de l'approvisionnement de la défense est l'un des enjeux récurrents de la politique canadienne. Plusieurs projets d'acquisition majeurs ont eu mauvaise presse au cours des dernières décennies en raison de dépassements des délais, des coûts et de l'ingérence politique lors du processus. Depuis 2010, le dossier de remplacement des avions de combat CF-18 est considérée comme un échec en termes de politique publique des différents gouvernements, et ce, malgré une multitude d'études et d'initiatives pour corriger le tir. Dans une perspective historique, comment expliquer que le processus d'achat des CF-18 (1977-1988) ait connu des problèmes similaires, mais qu’il soit dépeint comme l'un des succès en la matière? En s'interrogeant d'abord sur ce qui constitue un « succès » ou un « échec » de politique dans ce domaine au Canada, cette présentation mettra en lumière les changements qui se sont opérés dans le fonctionnement de l'approvisionnement de la défense depuis les années 1980. En bref, les changements d'ordre contextuel (international, national et administratif) ont influencé négativement les relations entre le politique et l'administratif dans le cadre de la mise en œuvre des projets d'acquisition majeurs. Ces transformations permettent d'expliquer les différences dans les résultats de ces deux projets. Pour démontrer cette proposition, un cadre d'analyse a été élaboré à partir de la méthode de process tracing et d'une re-conceptualisation des facteurs proposés dans la documentation scientifique. Cette analyse repose sur des documents obtenus grâce à des demandes d'accès à l'information, des fonds d'archives et sur des entrevues semi-dirigées.


Revisiting GBA/GBA+ Research: Innovations and Interventions: Tammy Findlay (Mount Saint Vincent University)
Abstract: I was invited to contribute to a new feature in Canadian Public Administration called “New Frontiers: A synthesis of innovative public administration research that you need to know.” The goal is to “offer streamlined analysis of the most important and cutting edge academic research contributions to public administration and management research across a variety of topics.” This series, and my piece, are both attuned to the workshop theme, Looking at All Sides of Things and Speaking Truth to People in Public Administration. Examining research on Gender-Based Analysis (GBA) and GBA+, I consider five recent and/or significant developments in the literature: Intersectionality; Decolonization; Fiscal Policy; Agency; and Public Engagement. I argue that each simultaneously confirms and challenges the potential of GBA/GBA+ as a tool for achieving equitable public policy and conclude with some thoughts on future directions in the field that might better account for institutionalized austerity and persistent policy inaction.